onsdag 4 mars 2009

Rumänien - Elena Gheorghe - The Balkan Girls

Jag ska erkänna från början, jag hajar inte vad låten handlar om. Alls. Rumänien ligger, såvitt jag och Wikipedia vet, inte på Balkanhalvön. Sjunger Elena Gheorghe om sin kärlek till sina systrar på Balkan? Kanske.

Skitsamma, det är en catchy låt. Verserna är väl inte mycket att hurra för, men refrängen "The Balkan Girls like to party, like nobody, like nobody" är riktigt hett som nog kan fastna. Det som kommer därefter, en textrad nån oktav högre upp som jag inte kan urskilja, bidrar till att ge låten mer liv, men kan bli svår att framföra lika snyggt live.

Vidare är det relevant att ifrågasätta scenshowen. Låten är upptempo och ger möjlighet till ett kul framträdande, men videon bådar inte gott. 80-talsestetiken går igen inte bara i det schack-färgade golver, vilket knappat följer med till Moskva, utan även i dansarnas kläder. Just klädvalet kan, tyvärr, vara aktiva val från rumänerna, vilket ger ett skräckscenario inför ESC. Nu vet vi att en del hemska kreationer från de nationella finalerna lyckligtvis försvinner till den stora (semi)finalen, men tills vi ser det låter vi varningsflaggan hänga ut.

Jag ser flaggan till trots fram emot att se hur bidraget ter sig i skarpt läge. Av de bidrag som Eurovisionsschlaugerbloggen gått igenom hittills är detta den bästa. Vi får se hur länge det förhåller det sig så!




1 kommentar:

  1. rumänien ligger i balkanregionen men inte på halvön. för övrigt så ska man inte lita för mycket på wikipedia.

    SvaraRadera