torsdag 5 mars 2009

Georgien - Stephane & 3G - We don't wanna put in



Den som säger att politik och schlauger inte hör ihop kommer inte att trivas i årets tävling. Vi är bara inne på femte bidraget och har redan avhandlat Israel-Palestina-konflikten. Nu är det Georgien-Rysslands tur. Något säger mig att en hel del mediauppmärksamhet kommer riktas mot det här Günther & the sunshine girls vs. Alcazar-kollektivet. We don't wanna Putin är alltså en discodänga om kriget mellan Georgien och Ryssland förra året.

Något säger mig också att det kan vara rätt kontroversiellt. Vilket nog gör låten till ett av tävlingens mest uppmärksammade bidrag. Vilket kommer ge en del röster.

Och på något sätt känns det som att det här numret har potential, även utan det politiska perspektivet. Discosoundet är så pass retro att det känns modernt. Borat-killen sjunger hyfsat (förutom det märkliga rappartiet). Det är lite Madonna-disco över slutpartiet. Koreografin är lätt att lära sig. Och refrängen är ju otroligt direkt.

Svagheten är kanske att det blir lite enformigt efter ett tag, men jag menar... Förra årets "dissa Ryssland monoton i discotakt"-bidra Dancing Lasha Tumbai slutade ju tvåa. Riktigt så bra tror jag inte det kommer sluta för Stephane och teleoperatören, men övre halvan av poängtavlan, definitivt.

För övrigt tycker jag alltid det är bättre att vara med och påverka än att bojkotta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar