fredag 6 mars 2009

Azerbajdzjan - Aysel - Always

Azerbajdzjan var sista landet i Kaukasus att ställa upp i Eurovision. Armenien var först 2006, Georgien följde 2007 och förra året, 2008 således, gjorde Azerbajdzjan debut. Då med någon typ av rockopera-historia.

För Azerbajdzjan tävlar i år Aysel Teymurzadeh (engelsk stavning), en nittonåring från Baku som just nu pluggar internationella relationer vid universitet i den azeriska huvudstaden. Hennes låt är skriven av svenskbekantingen Arash Labef. Arash, känd i Sverige med enbart förnamn, är uppvuxen i Uppsala och Malmö. Han har tidigare haft hits som "Boro Boro" och "Tempation", den senare som också slog i Ryssland med den ryska versionen.

Låten, i exempelvis den version som ni kan se/höra här nedan, sjunger både Aysel och Arash. Vad ESCToday erfar kommer dock inte Arash finnas med på scen. Anledningen ska vara att han "missade uttagningen". Aysel utsågs som Azerbajdzjans representant innan låten valdes, och det är antagligen den uttagningen som åsyftas.

Det är ett mycket märkligt resonemang. Låten är gjord kanske inte som en ren duett men i varje fall med två artister. Då ska såklart också båda artisterna synas på scen. Att gömma en av sångarna (Arash) backstage, eller göra om låten så att det bara blir Aysel, tror jag är ett misstag. Jag tror både låten och Aysel skulle vinna på att göra showen tillsammans med Arash. Att Arash inte ställde upp i uttagningen, när ingen visste att det var hans låt som skulle framföras, är väl inget att bråka om i det läget.

Nå, skulle det bli så kan nog Aysel hålla reda på sig själv. Hon kan helt klart sjunga och hennes studieår i Texas gör att vi slipper det i ESC så vanliga, charmiga men stundtals irriterande, mycket dåliga engelska uttalet.

Med reservation för att framträdandet inte blir så bra som jag hoppas, jag har inte hittat någon live version av låten, så hoppas jag att "Always" går till final, var jag tror att den kan göra bra ifrån sig. Vi kanske inte åker till Baku 2010, men jag skulle inte vara ledsen om så skulle bli!

Missa förresten inte Aysels videoblogg! På azeriska, men ändå.

1 kommentar:

  1. Hej på dig. jag håller med att d är ett bra låt)) Men där får du se sista video till denna låt. Själv tycker att d skit bra)))

    http://open.az/index.php?newsid=29499

    SvaraRadera