lördag 16 maj 2009

Finalen, en gissning

Det finns många som kan vinna ikväll. Sverige, Island, Grekland, Armenien, Bosnien, Estland, Turkiet, Norge och Ukraina. De övriga tror jag i praktiken inte har någon chans.

Mina egna åsikter om låtarna tycker det här är helt okej. Av ovanstående är det bara Grekland som jag direkt missunnar segern.

I år är det inte bara telefonröster som avgör, jurygrupper väger in till lika stor del. Det tror jag talar för Sverige, Grekland, Island, Armenien, Bosnien och Norge. Men har de ett uns av humor ger de Ukraina en fair prövning. Jag tror dock att Island, Grekland och Sverige är lite för korta i rocken för vinst denna gång, även om de har en god chans alla tre.

Jag tror alltså att slaget ikväll står mellan Bosnien, Armenien, Norge och Ukraina. Men sedan 2001 har alla ESC-vinnare varit förstagångsvinnare. Den trenden måste brytas någon gång, men jag sticker ut hakan och säger att vi får se trenden fortsätta ikväll, och att Eurovision Song Contest 2010 hålls i Sarajevo eller Jerevan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar