söndag 5 april 2009

Norge - second opinion

Jag gillar Rybak. Han verkar vara en helyllekille, och det skiner igenom i bidraget. "Fairytale" är sådär glatt godtroget som bara norrmän kan framstå. Utan ett bekymmer ur världen, inte någonstans konstruerat. Det framstår som spontant och hjärtligt. Det är något som jag tror människor ser och tar till sig.

Ett annat framgångsrecept, som jag dock också ser som en nackdel. Är låtens simpla utförande. Såväl fiol-sticker som vers och refräng bygger på några få toner. Det blir ganska repetetivt, jag tror inte detta är något som lätt går att lyssna sönder.

Men det gör ju faktiskt detsamma i ESC. Dår är det ett par lyssningar som fäller avgörandet, och ett enkelt bidrag med mycket hjärta kommer slå mycket bra. Självlart final och jag tror på topp 5.

Nedan ett inslag från när Rybak (som föddes i Minsk i nuvarande Vitryssland, inte Ukraina som Anders påstår) är gäst i Sen kveld i NRK 2. Han är helt klart ett charmtroll, och vinner allas hjärtan när han har offentligt dåligt samvete för att ha raderat folks SMS.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar