onsdag 22 april 2009

Bosnien-Hercegovina - Second opinion

Jag gillar det här mycket. Det är en bra ballad, den sätter sig direkt på hjärnan. I videon är ju också Sovjet-estetiken fullständigt lysande. För egen del kanske jag inte hade använt det, av politiska skäl om inte annat, men snyggt är det ju.

Däremot tycker jag inte att det är optimalt att bara "översätta" videoversionen till en scen, som de verkar ha gjort i denna liveversion. Dessutom blir det ganska stillastående och, som Anders påpekar, oengagerat.

Nå, nu behöver ju inte det vara ett hinder. En bra låt kan vinna utan ett bra framträdande. Men ett bra framträdande hjälper en bra låt att nå fram bättre, och kanske tilltala de grupper som inte tycker att låten är värd att rösta på. Att konståkningsstjärnan Plusjenko var med i Rysslands bidrag förra året (helt utan uppenbar koppling till själva låten) bidrog absolut till Dima Bilans vinst. Jag tror inte heller att Serbiens "Molitva" vunnit året dessförinnan om inte Marija Serifovic satt upp ett riktigt starkt framträdande. Samma sak gäller, mer uppenbart, för Lordi och Ruslana tidigare år. Hade Lordi i vanliga läderbyxor vunnit? Ruslana om hon stått i balklänning och sjungit in i en mick? Knappast.

Nu är Reginas liveframträdande inte på något sätt dåligt. Men jag hoppas de anstränger sig och skapar lite mer av en show till ESC, det vore så roligt att få se något riktigt bra av detta.

Oavsett show tror jag dock detta är en av favoriterna. Inte minst eftersom Bosnierna aldrig vunnit förut. Med en vinst för Bosnien-Hercegovina i år håller sig raden av förstagångsvinster (alla segrare från 2001 och framåt) i sig.

Bistra Voda är inte ett av min personliga favoriter, men jag tror det kan vinna. Sarajevo 2010?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar