måndag 30 mars 2009

Vitryssland - second opinion

Inför nya segmentet "helgkollen" strukturerade jag alla hittills genomgångna bidrag i olika kategorier. De bidragen som jag gillar bäst hamnar i "Topp"-kategorin (i nuläget tre bidrag). Precis därunder finns kategorin "Bra" (fyra bidrag) för bidrag som håller god klass utan att bli toppfavoriter. Fortfarande på övre halvan finns kategorin "Okej" (två bidrag) för bidrag som är just det, men inte mer. För skakiga bidrag som dock har någon typ av existensberättigande finns kategorin "sådär" (sex bidrag) och i botten har vi ännu en vi-är-vad-vi-heter-kategori: "dåligt" (fem bidrag).

Under "Dåligt" har jag dock inordnat en kategori för bidrag som inte nöjer sig med vanlig gemen uselhet, utan prompt ska ta dålig smak och kass produktion ett steg för långt. Den kategorin kallar jag helt enkelt "Men va fan!". Hittills har den kategorin, lyckligtvis, fått stå tom. Men från och med idag räknar vi ett bidrag till den avskrädeshögen.

Det gläder mig, att så grundligt kunna såga Vitryssland. Jag är inget stort fan av bojkotter, men Vitryssland, Europas sista diktatur, är ett land som förtjänar dylik behandling. En vitrysk vinst vore för mig ett öde värre än döden.

Inte för att den risken är särskilt stor. Som tur är den vitryska ESC-historien bedrövlig. En enda finalplats när Dimitrij Koldun faktiskt ställde upp med en fullt respektabel låt 2007. Att jag inte länkar är ingen miss, utan en liten protest. Känn på den, Lukasjenko.

I år blir det dock ingen mental bojkott från en "sådär" låt. I år handlar det om en helt opolitiskt påverkad avsky mot en anskrämlighet till dålig ursäkt för "musik". Det finns bara ett uttryck som gör den rättvisa: "Men va fan!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar