måndag 16 mars 2009

Sverige - Malena Ernman - La Voix

Jag tycker att Sverige alltid är mest svårtippat. (Förutom när vi skickade Martin Stenmarck förstås. Eller Christer Björkman för den delen.) Jag tror att det kan gå precis hur som helst för Malena. Vinnare eller slås ut direkt i semin.

Vid allra första lyssningen så tänkte jag "det här har vinnarskalle". Sen tänkte jag att Europa nog inte kommer att kunna ta till sig numret. Sen, efter att ha sett henne dominera Globen i lördags så tänkte jag att det här är fan så pass kvalitetsudda att det kan ta hem hela skiten. Sen fick hon nån fjuttpoäng av den internationella juryn.

Så, vad säger då Folket? Det vill säga youtube-kommentarerna till de klipp som ligger uppe till Eurovisionfansens beskådan? "That was very impressive", "it's stupid!!!", "love it!"! congratulations sweden", "HORRIBLE" och "12 points from holland!!". Glasklart.

Vad säger de röstande fansen i ESC todays forum? Jo, 30% röstar på 0 poäng och 30% på 12 poäng. Glasklart.

Min bedömning är ändå att de positiva kommentarerna överväger, så med det i beaktande så vågar jag säga att det kommer gå bra för Malenas i Moskva. Tippar topp 10. Underskatta inte den europeiska operapublikens röstkapacitet.

Och, slutligen, på allmän begäran - här är texten i refrängen (så ni kan sjunga med på nästa karaoke-pub:
Je t'aime, amour, quand j'entends la voix
Je t'aime, ma vie, c'est jamais sans toi
Je vis ma vie pour toi, c'est l'universe pour moi
Je t'aime, amour, quand j'entends la voix


1 kommentar:

  1. När jag såg det här bidraget både hatade jag det och tyckte - motvilligt - att det var något catchy. Samtidigt insåg jag att det kunde gå långt i Eurovision, eftersom man alltid behöver något extra. Jag håller med dig; antingen floppar det direkt eller så kommer det i topp tio.

    Och slutligen: jag skulle möjligen kunna stå ut med det här bidraget om hon:
    1. Tar av de läskiga lösögonfransarna som får hennes ögon att se fyrkantiga ut!
    2. Slutar vicka på huvudet!
    3. Fixar så att kameran INTE zoomar in på henne just vid den där obehagliga röstsänkingen 2:26-28. Seriöst, är det bara jag eller ser hon jätteläskig ut?

    SvaraRadera