tisdag 24 mars 2009

Montenegro - Andrea Demorovic - Just get out of my life

Den här montenegrinska dängan är inte inhemskt producerad. Istället har landet tagit hjälp av tyskarna Ralph Siegel och Bernd Meinunger som, under pseudonym, har skrivit bidraget. Firma Siegel und Meinunger har en diger lista ESC-hits, bland andra tyska bidragen Dschinghis Khan från 1979 och tyska vinnaren Ein Bisschen Frieden från 1982.

Så blir det också riktigt bra. Jag gillar låten. Den har bra tempo, rytmen biter sig fast och även om konceptet är återanvänt så känns det nytt och fräscht.

Däremot är jag orolig för framträdandet. I live-versionen nedan står Andrea själv på scen i finklänningen och försöker rocka loss. Jag är skeptisk. Det är viktigt att inte förstöra en cool tjej och en stark låt med att fastna i balklänningskonceptet, bara för att det råkar vara en kvinna.

Skräckexemplet är Nederländernas Hind från förra året. Hon deltog med en uptempo danshit och en cool video inför tävlingen bådade gott. Väl på plats spökades hon dock ut med balklänning, varpå det förstås är svårt att varken dansa eller se särskilt cool ut.

Nu tycker jag att Andrea gör det helt okej i versionen nedan, men jag tror att bidraget skulle vinna på en annan approach.

Oavsett detta hoppas jag och tror på finalplats. Även i finalen kommer jag nog hålla en tumme för Montenegro. Jag kanske inte unnar Siegel/Meinunger en vinst, men jag unnar det verkligen Montenegro, Andra Demorovic och denna najsa låt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar