lördag 28 mars 2009

Lettland - Intars Busulis - Probka

Jag är inte den som fnyser åt lite svårare bidrag. Även bidrag som gått ett par steg för långt i tempoväxlingarna har åtnjutit mitt gillande, som Israel 2007. Också lite väl excentriska framträdanden har jag uppskattat och hejat på, som Bosnien förra året.

Men för att komma undan med galenskap krävs något mått av genialitet bakom ramverket. Det skenbart galna ska inte täcka över kvaliteten bakom, utan lyfta fram det.

I den mån årets lettiska bidrag har några mått av kvalitet alls, så döljs de mer än väl av den våg av slumpmässigt staplade ackord som sköljer över lyssnaren. Visst är det kul när ett bidrag inte är helt förutsägbart, men att lyssna på "Probka", som betyder trafikstockning på ryska, är lite som att bli överkörd av tåget. Man såg det inte komma, men helt plötsligt flyger man mörbultad genom luften för att några minuter senare vakna upp en bit bort. Bildligt talat alltså.

Till råga på allt beter sig Intars själv mycket märkligt, lite för uppspärrade ögon om du frågar mig.

Lettland har överhuvudtaget inte direkt bidraget till någon årlig höjdpunkt i ESC-sammanhang. Debuten 2000, Brainstorms "My Star", håller jag själv som Lettlands bästa bidrag. Eventuellt också deras enda bra bidrag. De lettiska bidragen de tre senaste åren, "I hear your heart" 2006, "Questa notte" 2007 och "Wolves of the sea" 2008 har alla tre haft sina kvaliteter, men också samtliga lämnat en hel del i övrigt att önska. För att inte tala om landets enda vinnare från Talinn 2002, Marie N med "I Wanna", som jag bara med stor tvekan räknar till landets näst bästa bidrag genom åren. Vilket inte säger mycket för Marie, med tanke på konkurrensen. Mycket troligt den sämsta vinnarlåten någonsin.

I detta miserabla facit av mer eller mindre provocerande dålig musik, intar Intars en hedersplats. Lettland har, musiken till trots, ett gott facit med fyra finaler de senaste fem åren. I år tror jag dock de bommar finalen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar