söndag 22 mars 2009

Armenien - Inga & Anush - Jan Jan

Jag gillar Armenien. Debuten 2006, med Andres "Without your love" var väl inte mycket att hänga i julgranen, men ändå ett bra försök till svängig pop med tydliga drag av armenisk folkmusik. Året därpå följde Haiko med "Anytime you need", en trevlig ballad med likaledes tydliga etno-inslag. Båda dessa försök förärades också med en åttondeplats i finalen.

Men den stora hiten kom ändå förra året, när armeniskan Sirusho slog sig in på topp fem med "Qele qele", en låt jag gillade själv väldigt mycket.

I år släpper Armenien fram systrarna Inga och Anush Arsjakjans, som fortsätter etnopop-traditionen. I "Jan jan" får vi mycket etno, men också mycket dansvänlig pop som säkert också går hem i västliga tankebanon. Framför allt gillar jag de många snabba temobyterna i vers-melodierna.

Jag tycker faktistk det här är en riktigt bra låt. Eventuell förhåga kan vara att det inte låter riktigt lika bra live (se nedan) som i videon. En annan farhåga är att Inga och Anush i videon har översatt själva refräng-payoffen "Jan jan", oroväckande! Det blir inte riktigt lika bra.

Men jag hoppas på final och tror att de kan lägga sig som näst bästa resultat för Armenien. Tyvärr tror jag det är på tok för "svår" låt för topp tre.

Missa förresten inte Inga och Anushs väldigt snygga hemsida (engelska) och deras blogg (engelska) där man tex kan se en informativ video med mer information om systrarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar