onsdag 18 mars 2009

Albanien - Kejsi Tola - Carry Me in Your Dreams

Albanien var först ut i år att utse sin representant, redan i december förra året gjorde ett 20-tal bidrag upp om schlagertiteln i landet. Jag hoppas att den tiden har investerats i att lära 16-åriga Kejsi att röra sig på scen och att snickra på numret, för i den nationella uttagningen står hon mest rakt upp och ner.

Hon sjunger bra, Kejsi, och jag blev positivt överraskad över att bidraget framfördes på albanska. Därför blev jag besviken idag när den engelska versionen av "Më mërr në ëndërr" släpptes på nätet. Det är nämligen med den Albanien ställer upp i Moskva och det är synd. Låten blir anonym och tappar mycket av den känslan jag tyckte var dess styrka.

Låten är en klassisk historia om om de unga tu som inte kan få varandra IRL och därför drömmer om varandra. En Disneyballad i uptempo helt enkelt. Lite Molly Sandén på speed.

Jag föredrar som sagt den albanska versionen, tror att den skulle klarat sig bättre i tävlingen. Man kan säga att jag föredrar Kejsi Tolas early works. Här är därför klippet från den albanska uttagningen:

1 kommentar:

  1. Det later bra pa engelska ocksa men jag haller med dig. Pa albanska later sangen perfekt. Det finns mycket kansla i det nar man hor det albanska. Jag forstar inte varfor ska man sjunga det pa engelska. Var och en ska visa aven sitt sprak hort. Det ar det sa ar menningen med Eurovision. Oavsett detta vill jag saga att hon ar fantastiskt och har en otroligt vackert rost. Hoppas att vinna

    SvaraRadera